Menu

Posloucháte svého avatara? Táhne vás ke dnu.

05. 12. 2019

Bývalý zaměstnanec Googlu Tristan Harris na svém vystoupení v americkém senátu upozornil na jednu velmi podstatnou skutečnost - že si málokterý uživatel sociálních sítí uvědomuje, jak moc je jimi manipulován. A jak velký vliv mají sociální sítě na naše chování, názory a dokonce i osudy.

Posloucháte svého avatara? Táhne vás ke dnu.

Celé to začíná tím, čemu se říká „umělá inteligence“, tedy sběr dat a jejich syntéza. Dnes už asi nikoho nepřekvapí, že si provozovatelé webových stránek ukládají data o tom, odkud jsme, o co máme zájem, co si vyhledáváme a podobně. Na ochranu těchto citlivých dat vznikl zákon napříč Evropou, označovaný jako GDPR. Zaznamenali jsme, víme, že se týká každého, kdo s těmito daty jakkoli zachází. Každý musí definovat, jak s nimi nakládá, a proč. Samozřejmě se to nedá nijak kontrolovat, určitě ne plošně. A protože informací je skutečně mnoho a čím dál víc, a uživatel se v nich těžko orientuje, a už se ani nechce orientovat, firmy bojují o jeho pozornost. Nastražují na své zákazníky léčky a závodí spolu o to, kdo se na cestě do mozku svého klienta dostane hlouběji a dál. A přesněji. Tento obor se nazývá neuromarketing a spojuje neurology a markeťáky, kteří sledují jemné elektrické vzruchy a impulsy zkoumaných objektů a dostávají tak velmi přesné a pravdivé informace o tom, co se jejich budoucím zákazníkům bude zcela jistě líbit. Hodně líbit. Tak moc, že jim to způsobí slast, uspokojení. A po tom touží každý. Každý lajk vám způsobí radost, protože uspokojuje jednu ze základních potřeb člověka patřit do nějakého společenství. A chcete další.

Krmivo pro mozek

Dají vám aplikaci, kde stačí lehce potáhnut palcem dolů a naskakují vám nové a nové slasti, krmivo pro mozek, krmivo pro naše uspokojení. Při tom nás sledují, jak dlouho se tou kterou slastí opájíme, jak dlouho si příspěvek čteme nebo video sledujeme, a sbírají data. A z těch pak vytvářejí obraz naší osobnosti – naše avatary, panenky woo-doo, se kterými pak pracují a ovlivňují naše životy. Nejen odkud jsme a jaké používáte hygienické potřeby, jako třeba čučkaři z Globusu, ale také jaké máme politické názory nebo zda jsme homo či heterosexuálové. Z komplexní kombinace dat vydedukují, že je uživatelka těhotná, dřív, než ji to samotné dojde. A třeba Youtube má dnes téměř 2 miliardy uživatelů, avatarů s definovanými vlastnostmi a preferencemi - to bylo v 30. letech minulého století celé lidstvo. S tím už se dá pracovat. A co víc, Google podle vašeho chování na internetu ví, že hodláte změnit práci nebo značku právě třeba těch hygienických potřeb. Zatímco hltáte další a další obsah, který je vám podsouván, mění se váš avatar a vy s ním. Roste ve vás extrémní strana negativních faktorů. Pokud Youtube okrajově zaznamená, že se vám zalíbilo něco, co splňuje kritéria, přesune vašeho avatara do jedné ze skupin, která se tématu věnuje naplno, a zahltí vás nenásilně příspěvky, ze kterých se po dvou hodinách vynoříte a nebudete ani vědět, že jste zkonzumovali tuny velice přesně cílených reklam. Mají vás přesně tam, ke vás chtějí mít. Protože o vás vědí víc, než chcete. Víc, než si myslíte. Víc, než sami víte.

Globální manipulace

Proto se na sociálních sítích tolik daří negativním společenským jevům. Protože velké společnosti využívají naše sklony k tomu, že si rádi pospolitě zanadáváme, a to naše avatary pomalu ale jistě posouvá dál od mírného středu na okraj, tedy k extrému. A s nimi se tam suneme i my, protože se pak hádáme v hospodách a rodinách a roste to v nás.

Možná si říkáte, že to v reálu nemůže být zas tak špatné. Ano, v reálu je to ještě horší, mnohem horší.

Přednáška pro střední školy

Pokud máte zájem o moji přednášku pro studenty a pedagogy středních škol na toto téma, více informací najdete zde

Inspirace: https://en.wikipedia.org/wiki/Tristan_Harris

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Další informace